delogbruk.no

samarbeid - utdanning - kompetanse

Senter for IKT i utdanningen

Informasjon

Senter for IKT i utdanningen

Senter for IKT i utdanningen skal sikre bedre bruk av IKT for økt kvalitet, styrket læringsutbytte og bedre læringsstrategier i utdanningen.

Nettsted: http://iktsenteret.no
Sted: Tromsø / Oslo
Medlemmer: 175
Siste aktivitet: 21 aug

Senter for IKT i utdanningen er underlagt Kunnskapsdepartementet og ble opprettet 1. januar 2010 som en sammenslåing av Utdanning.no, Itu.no NSSL.no og Uninett ABC, samt noen oppgaver som tidligere ble utført av Utdanningsdirektoratet.

Senteret har hovedkontor i Tromsø, med avdelingskontor i Oslo.

Diskusjonsforum

Clickers 9 svar 

Startet av Rikke Pihlstrøm. Siste svar av Guttorm Hveem mai 5, 2012.

Hjelp til å identifisere viktige digitale ressurser for læring og undervisning! 9 svar 

Startet av Kristine Sevik. Siste svar av Anneli Solberg mar 27, 2011.

Nasjonal konferanse - Digital kompetanse og læring 9 svar 

Startet av Lisbeth Knutsdatter Gregersen. Siste svar av Kjell Arild Welde des 7, 2010.

Kommentarvegg

Kommenter

Du må være medlem av Senter for IKT i utdanningen for å kunne legge til kommentarer!

Kommentert av Thomas Braut den 14 oktober 2013 kl. 21.19

Til Torgeir Berstad! Reis med Norsk Pedagogisk Dataforening til Bett, så får dere med dere skolebesøk, blir god kjent med andre dyktige kollegaer fra hele landet og får faglige opplegg som er relevante for dere. Dere vil garantert få mer utav Bett-turen om dere reiser med NPeD til Bett. Anbefales! Les mer på nped.no

Kommentert av Torgeir Berstad den 14 oktober 2013 kl. 15.00

Bett 2014

Vi er ei gruppe fra videregående skole som skal til London på Bett i januar. I den forbindelse har vi ønske om å besøke en ny skole - og helst en som i stor grad bruker IKT i undervisningen. Er det noen som har kjennskap til en slik skole? 

 

Kommentert av Øyvind Jakobsson den 18 mai 2011 kl. 22.52

@Erling:

Jeg er litt forvirret. Hvilket skoletrinn snakker vi om, og hvordan ser du for deg slike prosjekter finansiert?

 

Når jeg leser artiklene dine, er der et par momenter jeg savner:

-Hvem skal bruke app'en, og til hva? Er det ungdomsskoleelever som skal leke seg frem til kunnskap, eller er det gymnasiaster som skal bruke den i feltarbeid?

-Hvordan virker app'en i kommunikasjon med tradisjonelle tekstbehandlere som OpenOffice, MSWord osv? Dette har vært en krevende utfordring i Iphone / IPad-verden, og jeg skulle gjerne se en kommentar på sømløs/søvnløs-problematikken til disse app'ene. Kort sagt: Hvordan oppleves flyttingen av data fra app'en over til elevens primærverktøy på datamaskinen sin?

-De fleste app'er er designet for voksne mennesker med en mer enn grunnleggende grep på det engelske språket. Hvordan opplever dere at språkbruken i app'en og dets hjelpefiler er til gavn / hinder for ungdommen?

 

Jeg tror jeg gir meg der i denne omgang. Prøvebunken venter..

Kommentert av Erling Grønlund den 18 mai 2011 kl. 18.38
I dagens innlegg er det jakt på den ultimale appen til NOTAT enten det er skole, jobb eller privat. Stortest er i gang og nå er det utførlig omtale av 4 apper. Flere apper blir testet fortløpende og omtalt etter hvert, så her blir det nytt å finne i dagene framover :)
Det er en formidabel jobb som legges ned, og det er fint om du kan gi en liten respons tilbake - skal så lite å trykke liker/ liker ikke. Og det inspirerer til mer produksjon... :) Takk!
Kommentert av Erling Grønlund den 29 april 2011 kl. 21.15

Vi er i gang med prosjekt som ser på å benytte iPad i skole. I den forbindelse har jeg lagt ut et innlegg som kanskje kan ha interesse: iPad til bruk i skolen. Tre tilnærminger.

Innspill mottas med takk! :)

Kommentert av Cathrine Fragell Darre den 22 februar 2011 kl. 21.23
Av en eller annen grunn har din kommentar her unngått meg, takk for tilbakemelding:)
Kommentert av Barbro Hardersen den 19 januar 2011 kl. 12.27
Du har allerede meldt din interesse nå Cathrine, Myrertoppen er i høyeste grad aktuelle med sitt gjennomtenkte arbeid med digitale verktøy i barnehagen. Prosjektet er så vidt i gang, jeg tar kontakt etterhvert for videre samarbeid.
Kommentert av Cathrine Fragell Darre den 12 desember 2010 kl. 19.58

Hei, jeg er nå nysgjerrig på hvordan dere i IKTsenterert jobber mot barnehagene i etterkant av Kaleido. Jeg jobber i en privat barnehage på Kjeldsås, Myrertoppen barnehage, og er er fryktelig interessert i å kunne delta i pilotprosjektet som går på IKT i barnehagen. Hva kan jeg gjøre for å finne ut om vi er aktuelle for det?

 

 

Kommentert av Susanne Koch den 10 november 2010 kl. 14.59
Workshop om tilgjengelighet og digitale læringsressurser

- Hvordan kan IKT bedre realisere mulighetene knyttet til individuelt tilpasset opplæring?
- Kan individuell tilpasning av tjenester være et alternativ til universell utforming av læringsteknologi?
- Hvordan kan tjenesteleverandører nyttiggjøre seg personlige preferanser i sine produkter?
- Kan elevers læringsutbytte økes gjennom personifisering av tjenester?
- Kan Feide stå som garantist for at personvernet er ivaretatt i pålogging med personlige preferanser?

Disse spørsmålene kan du være med å diskutere i en workshop på konferansen Digital kompetanse og læring 30. november og 1. Desember (http://konferanse2010.iktsenteret.no/workshop/tilgjengelighet-i-dig...).

Dessuten får du se et pilotprosjekt med TV2 Skole. Her får sluttbrukere av web-baserte tjenester tilpasset tilgang basert på registrerte preferanser de selv kan bestemme. Personer med hørselshemming rutes automatisk til tekstede eller tolkede sendinger ved pålogging. Dette er et eksempel på at digitale læringsressurser kan tilpasse seg den enkelte brukers behov og preferanser, uten at brukeren må registrere disse opplysningene i hver enkelt tjeneste.

Målet er at løsningen senere skal kunne benyttes av andre som ønsker å gi individuell tilpassing av læringsressurser basert på brukernes egne preferanser.
Kommentert av Cathrine Fragell Darre den 1 september 2010 kl. 18.42
Guttorm: Takk for det, tar kontakt når datamaskinene er i hus:)
Kristine: Hehe...Det er aktiviteten og prosessen vi ville dokumentere, hvilke barn som er med på hva blir underordnet i bloggsammenheng. Det holder vi styr på på anna vis. Er fler grunner til at vi valgte den løsningen.
Bl.a de etiske problemstillingene som dukker opp vedrørende det å publisere barn på nett.
De praktiske problemene som oppstår rundt det med tillatelse, hvem som får lov og ikke. Og det å følge det opp. Og ikke minst, når man legger seg på slikt opplegg må det passes på at det er jevnt fordelt hvilke av barna som er å se, slik at det går på omgang. Men hensyn til personvern er god nok grunn i seg selv, men vi har som nevnt fler årsaker bak vårt valg.
Cecilie: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding.
Supert med tilbakemelding både ros, alltid stas med ros;) men ikke minst konstruktiv kritikk...
 

Medlemmer (175)

 
 
 

© 2014   Created by Ingunn Kjøl Wiig.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår