delogbruk.no

samarbeid - utdanning - kompetanse

Hei :-)

Når studentene jobber med gruppeoppgaver i It's Learning har jeg latt gruppene gjennomføre dialoger om oppgavene i diskusjonsforum. En student begynner på svaret, så kommer neste student inn - skriver en kommentar til første innlegg, og skriver videre på svaret. Underveis er også jeg som lærer "innom" forumet for å veilede studentene i prosessen. Når dialogen har gått noen dager blir studentene enige om hva som bør være med i fellesbesvarelsen. 

Nå ønsker jeg å bruke prosessorientert dokument.Tenker det blir enklere for studentene hvis de kan skrive på fellesbesvarelsen og samtidig kommentere hverandres tekst. Samtidig ser jeg at det blir "mer sosialt" når bilde av den som skriver et innlegg i et diskusjonsforum dukker opp, samt at en i sine kommentarer kan bruke ulike ikoner.

Har noen erfaringer med å bruke prosessorientert dokument til samskriving?

Vennlig hilsen
Hanne Maria Bingen

Visninger: 316

Svar til denne diskusjonen

Til samskriving lager jeg link til ulike dokumenter på samskrive.ndla.no. I itslearning lager jeg så grupper, som hver kun har tilgang til "sin" lenke. I samskrivingsdokumentet kan man jo også chatte...

Disse dokumentene kan man jo også, om man ønsker det, skrive ut, lagre som PDF++

Jeg har ikke brukt verktøyet i itslearning, men har prøvd både Google Docs og Etherpad (som NDLA tilbyr via samskrive.ndla.no og HiST tilbyr gjennom etherpad.hist.no) for å oppnå samskriving. Anbefaler Etherpad dersom det de skriver har form av "idemyldring" eller "kladd". Anbefaler Google Docs dersom de skal forfatte noe som skal leveres inn. En kombinasjon går selvsagt an. Dersom en vil ha mer asynkron samskriving (felles skriveområde) over tid, så vurder å bruke en blogg for hver gruppe (gruppeblogg). Det er mye mulig at prosessorientert dokument har blitt bedre i itslearning enn sist jeg brukte det (lenge siden) men magefølelsen min tilsier at eksterne verktøy er en del bedre og på nettopp samskriving er det viktig med god funksjonalitet og godt brukergrensesnitt. Lykke til! 

Hei og tusen takk for svar på begge to :-)

Jeg har brukt både Google Docs og Etherpad når jeg har skrevet sammen med kollegaer, men hadde håpet at jeg kunne bruke en av funksjonene i It’s Learning. Testet ut prosessorientert dokument for noen år siden, men fant da ut at det var bedre å bruke diskusjonsforum. Etter oppdateringene i fjor har det vært mindre vellykket å bruke diskusjonsforum. Etherpad egner seg vel best når en skriver samtidig, mens mine studenter skriver sammen gjennom et par uker. Så da er det vel Google Docs eller blogg det lønner seg å bruke. Har fulgte med på noen av trådene om bruk av blogg i It’s Learning, og ser at det er varierende erfaringer. Alle gruppene får den samme oppgaven og hele kullet har tilgang til de samme fagsidene, mens samskrivingen foregår i grupper. Da er det kanskje best å ikke bruke blogg-funksjonen i It’s Learning med tanke på at en da gir alle med tilgang til de samme fagsidene mulighet til å se den?

Vennlig hilsen
Hanne Maria

Jeg bruker blogg i flere fag (individuelle blogger riktignok). Studentene lager selv sin egen blogg, og de velger plattformen de ønsker. Jeg anbefaler alle om å bruke enten Wordpress eller Google (blogger) men noen få velger itslearning sitt bloggverktøy.

Jeg anbefaler likevel Google (varmt) da det er veldig lett å bruke, komme i gang med og bruke mer avansert (gruppeblogg og tilgangsbegrensning om en bare vil invitere noen til å lese/kommentere på bloggen). Wordpress er også bra. Fordelen med Google er at mange har en google-konto i dag og da er terskelen ekstremt lav for å komme i gang. Dersom en ønsker anonymitet, er det bare å kalle bloggen/brukerne for "gruppe1diakonhjemmet2012" for eksempel. Lykke til! 

Tusen takk - dette var nyttig :-) Tror jeg starter i det studieforberedende introduksjonsprogrammet ("Julekalenderen") med mulighetene i It's Learning, men så snart jeg etter jul har møtt studentene f2f blir det nok mulighetene via Google. Wordpress har jeg ikke testet ut ennå, så dette må jeg prøve litt selv før jeg evt bruker det i undervisningen. Morsomt å prøve nye ting, så blogg med studenter må nok også testes ut :-)

Lykke til, blir sikkert bra! Gratulerer med NFF-prisen årets nettlærer, forresten! 

Tusen takk :-D

RSS

minstemme.no - ressurs for læring om demokrati og deltakelse

Skal du markere Grunnlovsjubileet? Bruk minstemme.no sammen med elevene dine!

Siste aktivitet

Bilder

Laster...
  • Legg til bilder
  • Vis alle

© 2014   Created by Ingunn Kjøl Wiig.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår