delogbruk.no

samarbeid - utdanning - kompetanse

Hei.

Hvordan underviser dere i notelære? Jeg driver for tiden og skal lære min 10. klasse enkel notelære og er i den forbindelse ute etter tips til opplegg og aktiviteter som er morsomme og konkrete. Målet på sikt er at elevene selv skal komponere, musisere og framføre en sang/melodi.

Takk for svar!

Visninger: 1111

Svar til denne diskusjonen

Jeg har omgått "problemet" litt ved å bruke et dataprogram med grafisk notasjon, Soundation Studio. Et gratisprogram som kjører i nettleseren og lar elevene komponere elektronisk musikk basert på et 12-toners keyboard-visuelt grensesnitt (fryktelig forklaring, men test det ut).

Hvis jeg skal undervise i tradisjonell notelære, tror jeg at jeg vil bruke papir og saks. Lage en kopioriginal med ulike noter og la elevene klippe dem fra hverandre og sette dem sammen til 4/4-takter. Deretter må de lære å klappe rytmene, og til slutt kan de skyve noen av lappene opp og ned langs en linje og lage små "melodier" som de kan synge. Kanskje de klarer å etterligne kjente riff fra rock, barnesanger osv?

Jeg investerte i disse rytmekortene fra musikkpedagogikk.no. Funket kjempegreit...skrev dem ut og laminerte dem for senere bruk. Fulgte delvis din idé om å klappe rytmer, men omsatte det etter hvert til spill på instrumenter.

RSS

© 2014   Created by Ingunn Kjøl Wiig.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår