delogbruk.no

samarbeid - utdanning - framtid

Høring om forslag til endringer i fag- og timefordelingen i norsk og engelsk for lærere og elever på yrkesfag

Hva vil dette bety for elevene på yrkesfag?

Er dette en god ordning?

Hva skal man fylle timene med når man får flere timer?

Hva mener dere?

Se dokumentet under og www.udir.no.

Visninger: 506

Vedlegg:

Svar til denne diskusjonen

Hei igjen Knut! Jeg håper departementet tar hensyn til alle de gode synspunktene som kommer frem her og at du gir beskjed videre om det du mener i saken. Det blir spennende å se utfallet.

Hovedutfordring: altfor mange elever på yrkesfag forlater Vgs uten nødvendig lese- og skrivekompetanse. Det er ille og en stygg ripe i lakken for norsk skole. To timer i uka er på ingen måte nok til å ta skikkelig tak i dette. Yrkesretteing i betydningen bruk av språket i kontekster som er relevante for eleven, kan bidra til at lese- og skriveferdigheter blir tilfredsstillende. Flere timer kan gi større rom for oppfølging og tilrettelegging. Jeg kunne godt tenke meg at jeg som norsklærer kan være inne i programfagene og veilede der, f.eks når de jobber med kommunikasjon, muntlige oppgaver, PDF-oppgaver, logg fra praksis, lesing av fagstoff PSV. Da tror jeg utbyttet ville blitt langt større enn når vi har "norsk". Heller tett på i situasjoner da eleven trenger og ønsker veiledning.

Her var det mange fornuftige forslag, og jeg er helt enig med deg, Bjørn Helge, at vi som norsklærere (også engelsklærere) bør jobbe tettere med programfaglærerne. Det er også frustrerende at elevene kommer med manglende kunnskaper fra ungdomsskolen, og mange mangler motivasjon. Jeg håper endringene blir til det bedre, men hvis vi skal jobbe med tunge faglige emner for å forberede noen få elever til påbygg, så blir det galt. Jeg vil gjerne følge opp elevene jeg har i norsk mye tettere enn det jeg klarer nå med 1 økt i uke på vg1 og vg2. Det blir spennende å se. Norsk skole bør ikke få flere riper i lakken nå, og nå er det på tide at vi satser på YF-elever også. Kunnskapsløftet har så langt ikke vært et kunnskapsløft for dem.

RSS

Siste aktivitet

Bilder

Laster...
  • Legg til bilder
  • Vis alle

© 2013   Created by Ingunn Kjøl Wiig.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår