delogbruk.no

samarbeid - utdanning - kompetanse

Hadde elever oppe i skriftlig eksamen i samfunnsøkonomi 2 nå i vår. Eksamensresultatene gjorde meg litt bekymret - har jeg hatt feil fokus, hva har gått galt? Syntes vurderingen var veldig streng, og er usikker på hva som egentlig blir krevd av elevene. Skal i gang med mitt 2. kull nå i høst, og skulle gjerne hatt lest noen besvarelser som stod til 5 og 6, slik at jeg kan tydeliggjøre for mine nye elever hva som kreves for å oppnå denne karateren til eksamen. Er det noen der ute som kan bidra med dette, og eventuelt sende meg en kopi av slike oppgaver som melding her på d&b?

Visninger: 988

Svar til denne diskusjonen

Hei, jeg hadde også elever oppe. Mye dårlig på dem også. Jeg fikk lest noen av dem, og jeg var faktisk stort sett enig med sensor. Jeg er redd for at elevene tar for lett på det når de har alle hjelpemidler. De greier ikke å strukturere besvarelsen sin, også greier de ikke å skille mellom hva som er vesentlig og uvesentlig. Noen ganger gulper de opp reprodusert teori der det blir unødvendig. Andre ganger glemmer de å forklare vesentligheter, fordi at det står jo i læreboken, men de ser ikke at det bør de skrive med egne ord, for å vise at de har skjønt det. for eksempel multiplikatoreffekten til Keynes. Flere som fikk "bare" fire, som hadde fått fem av meg, gjorde en mye dårligere eksamen enn de har gjort på heldagsprøver. Jeg har kjørt heldagsprøvene likt som eksamen. Det forundrer meg, da må jeg nesten skylde på russetiden, eksamensstress e.l.

Jeg kan sende deg en femmer besvarelse, men jeg legger den ikke ut her, synes ikke det blir riktig.
Takk for kjapt svar! Supert hvis du kan sende den til meg. Du kan sende den på e-posten: irene.helle.hauge@rogfk.no. Hvis det er andre der ute som sitter på 5 eller 6er oppgaver tar jeg gjerne i mot flere!
Jeg kan dessverre ikke bidra, men om noen har en slik besvarelse er jeg også interessert.

Uff.....jeg synes det er vanskelig å vurdere besvarelsene. Når jeg ser på 5 og 6-ere synes jeg det er "voldsomme" besvarelser..og jeg finner få eksempler på løsningsmomenter på eksamensoppgaver (jeg er tilknyttet Pareto, og Gyldendal sin lærersider)

Er det noen som bruker andre forlag?

Hilsen Eva

RSS

© 2014   Created by Ingunn Kjøl Wiig.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår