delogbruk.no

samarbeid - utdanning - kompetanse

Av og til sier menn kloke ting.

I den hardeste julestria har jeg bitt meg merke i to avisartikler – én fra vår kjære - og for mange heldigvis forhenværende - skolestatsråd Gudmund Hernes fra AP. Han som innførte all teorien i videregående – og det før lærerne, alle opponentene (og de er det ikke få av i Bakvendtlandet) - og selvsagt før selveste fanden hadde fått skoene på…

Den andre er en oksebonde og filosof ute i Østfold som heter Tore Stubberud. Burde han ikke ha holdt seg til dyra? La oss ta salige Stubberud først. Hans artikkel står til og med på nett på den obskure siten til Human Rights Service – ja med hun Hege-Storhaug-dama som daglig skremmer vettet av oss (og seg selv?) – dere er da grundig og godt advart:

Kronikken som opprinnelig sto i (det konkurstruede) Dagbladet, het ”Flytende islamofobi” og kan leses i sin helhet her:

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=36&tekstid=3096

”Det nye i Norge nå, er at islamofobi ikke lenger er en spesialitet på venstresida, men et lommetørkle det norske maktapparatet kan tvinge deg til å snyte deg i. I det første store TV-intervjuet som stortingskandidat Jonas Gahr Støre ga i sommer, ønsket han å bygge ”det norske vi, et multikulturelt Norge”. Men han sa også at ”All retorikk som kobler muslim med fare, vold og terror må vi slå ned på”. Støre vet hva han gjør. Han har revansjistiske grunner for å ta denne ballen. Han vil gjenfortolke og hvitvaske seg etter sin unnfallende holdning under karikaturstriden, etter protestene mot hijab i politiet og etter at bloggerne senket blasfemi-forslaget. Klarere enn hos Støre kan en advarsel mot islamofobi ikke formuleres. Andre ganger skal islamofobietiketten bare anes.”

Avslutningen er slik: ”Spørsmålet som nå melder seg er om vi trenger ytringsfrihetsbistand i Norge, for å registrere de forskyvningene som har skjedd med oss. Jeg vet at tanken er ubehagelig. Bistand på ulike felt er jo ellers en norsk spesialitet.

Hvis ”Sataniske vers” av Salman Rushdi var blitt gitt ut i dag, ville ikke også han ha vært islamofob?”


Alle lærere bør vel kanskje ta denne debatten (om de ikke allerede har gjort det) når de skal ut å ”selge” det flerkulturelle Norge i klasserommet - eller spikre Norge og nordmenn som ytringsfrihetens yppersteprester og demokratiets aller mest skarpskodde forsvarere.

Om vi ikke er best på Pisa-undersøkelsene, er vi i det minste best på demokrati i skolen. Vi har det fra selveste regjeringspartiet SV og vår egen avgåtte leder i Utdanningsforbundet. Og de tar sjelden feil.

Men så kommer denne Hernes og ødelegger julestemningen vår – og det i selveste Morgenbladet 18-23. desember 2009 – riktignok et blad som leker mer med tanker enn klargjør dem:

”Det er intet vi taper så mye på som feil tenkning. Om en av oss dødelige tenker feil, spiller det ingen stor rolle. Det avgjørende er hvor meningene sitter. Som eksemplene foran viser (Finansdep., min anm.): Det er når det tenkes feil i banker, foretak eller departementer at følgene blir store. Da multipliseres virkningene av feiltenkning med makt. Ja, en institusjon kan defineres som en forestillingskrets som hviler på makt. Er tenkningen feil og makten stor, vil virkningene merkes av oss alle.

Spørsmålet blir: Er institusjonen organisert slik at den lett kan korrigere egen feiltenkning? Hierarkier gjør det vanskelig: Toppen bestemmer hvem som rekrutteres, rekruttene tar etter lederne, og som den legendariske amerikanske forfatteren Upton Sinclair sa det: ”Det er vanskelig å få en person til å skjønne noe når lønnen hans avhenger av at han ikke forstår det.”

Så når et institusjonalisert syn kritiseres, er det typisk å svare med at avvikerne ”ikke har forstått det”. De som kan true den rådende lære utdefineres.”


Hernes antyder ikke her at det sitter et esel i toppen av alle hierarkier, bare at virkningen av et slikt fenomen kan få større følger enn vi aner.

Ellers kan salige Michel Montaigne (1533-1592) være en evig trøst når vi som lærere sliter med ting vi ikke forstår i skolen: ”Alle kan skrive eller si dumme ting – pinlig blir det først når dumhetene er godt planlagt.”


God Jul og Godt Nytt År fra www.knutmichelsen.no og Lektor Michelsens skoleblogg

Visninger: 129

Kommenter

Du må være medlem av delogbruk.no for å kunne legge til kommentarer!

Bli med delogbruk.no

minstemme.no - ressurs for læring om demokrati og deltakelse

Skal du markere Grunnlovsjubileet? Bruk minstemme.no sammen med elevene dine!

Arrangementer

Bilder

Laster...
  • Legg til bilder
  • Vis alle

© 2014   Created by Ingunn Kjøl Wiig.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår